Leverans, Logistik och Lager
Leverans av mottagarens gåva
Vi samarbetar med PostNord. Det beror inte på att de är billigast utan helt enkelt på att de är bäst. Vi har en egen kundtjänst hos PostNord som vi kan kontakta för att få expresshjälp om en leverans strular.
För att värna om miljön använder vi oss av PostNords svanenmärkta transporttjänster MyPack Home, Mypack Collect och Varubrev.
Mottagaren av Supékort väljer själv hur en gåva ska levereras; hem till dörren och ställas av om ingen är hemma eller hämtas ut på närmaste utlämningsställe. Vi står givetvis för risken av paketet tills dess att mottagaren har tagit emot det.
Mottagaren väljer även ett exakt datum då gåvan ska levereras, allt för att säkerställa att gåvan levereras när det passar mottagaren som allra bäst.
Logistik
Med riktigt bra system är det egentligen bara den mänskilga faktorn som kan fela. Därför har vi integrerat våra affärssystem med PostNord. Det innebär att om man av misstag fyller i fel postnummer, något som kan försena leveransen med flera dagar, så automaträttar våra system postnumret. Alla mottagare måste även fylla i om man har portkod, måste ha nyckel för att komma in i porten eller om man har magnetbricka. På så sätt har PostNord all information för att kunna leverera gåvan på önskat datum.
Lager
Vi är ett av få gåvokortsföretag som har egna lager och lagerför alla produkter själva. Vi har valt att göra det för att säkerställa att vi kan leverera den önskade produkten på det av kunden valda leveransdatumet. Dessutom ger det oss en konkurrensfördel i och med att vi får extremt korta leveranstider.
Vi har från 2014 utökat våra lagerytor och har nu 4000 kvm att lagerföra alla produkter i vårt sortiment. Vi lagerför idag över 1100 produkter. Våra lager är belägna brevid poståkeriet vilket innebär att vi har postbilar som kommer och hämtar alla avgående leveranser varje dag. Vid högsäsong ställer PostNord av släp hos oss för att effektivisera logistikflödet.
Affärsmodell
Nedan presenterar vi vår affärsmodell som beskriver flödet från beställning till leverans.
Supékorts affärsmodell innebär att den fysiska varan har separerats från själva formen att överlämna den, vilket i detta fall är Supékortet. Affärsprocessen startar med att:
Kunden beställer gåvokort av Supékort.
Supékort postar gåvokorten som delas ut till respektive mottagare
Mottagaren av Supékortet gör sin beställning på www.supekort.se
Supékort skickar den valda gåvan som delas ut av PostNord på önskat leveransdatum till mottagaren alternativt lämnas på närmaste postutlämningsställe.
Process från beställning av kort till leverans av gåva
Process vid beställning
Vi har i ett nära samarbete med PostNord optimerat våra beställningsverktyg (hemsida) för att minimera risken att det blir fel i mottagarens beställning (vilket kan leda till att den blir försenad). Exempel på det är att mottagaren får specificera var gåvan ska sändas och om portlås/porttelefon/magnetbricka/portkod finns. Vårt system rättar själv postnummer som är felaktiga, skulle inte det göras blir gåvan en dag sen då PostNord själva måste rätta postnumret.
Beställning via hemsida
När mottagaren har beställt sin gåva via en för kunden särskilt uppsatta hemsida får mottagaren en bekräftelse på sin beställning via hemsidan. Vi aviserar även mottagarens beställning via mail om vi har mottagarens e-postadress samt via sms om vi har mottagarens mobiltelefonnummer.
Beställningen hanteras i våra system
Vi har byggt ett helt eget affärssystem som är integrerat med PostNord tjänster för att på bästa sätt optimera företagets verktyg för att hantera kundernas beställningar. Det har resulterat i ett tid- och resursbesparande system som minskar risken för fel och som hanterar all information på ett och samma ställe. Kopplat till kundens unika kortnummer knyts beställningen. Därmed kan vårt system kontrollera att beställningsuppgifterna är korrekta. I och med att systemet är direktuppkopplat med PostNord sorteringsterminal får vi omgående en rapport på om eventuella driftstörningar inom postutdelningen och kan i ett tidigt skede meddela de drabbade kunderna.
Processtid från beställning till leverans
Från att vi har mottagit kundens beställning kan mottagaren få sin gåva levererad inom 24 timmar (avser Sverige). PostNord hämtar dagligen paket direkt från vårt lager. De flesta paketen delas ut redan innan 12.00 dagen därpå (beroende av mottagarens postnummer), vilket innebär en leveranstid på mindre än 18 timmar.
Leverans av vald gåva
Leverans av vald gåva sker till valfri adress, direkt till mottagarens dörr eller om kunden önskat till närmaste ut- lämningsställe. Är mottagaren inte hemma när leverans sker ställs paketet av utanför dörren. Skulle en gåva försvinna på vägen eller om någon på något sätt är missnöjd med sin gåva ersätter vi alltid kunden kostnadsfritt snarast eller enligt kundens önskemål.
Leverans sker med Posten (Norden) helgfria dagar ej dagen efter helgdag, pga. PostNord leveransvillkor. Leverans av beställd vara till mottagaren levereras med PostNord som paket utan kvittens. PostNord kör ut paketen mellan 08.00-17.00. (paket utan kvittens levereras till vald hemadress, är mottagaren inte hemma ställs paketet utanför dörren). Detta innebär att man själv inte behöver vara hemma och vänta på sin leverans eller gå till PostNord för att lösa ut sitt paket.
Med PostNord som stark partner
Vi har valt att samarbeta med PostNord. Det beror inte på att de är billigast, utan på att de helt enkelt är bäst. Varken vi eller våra kunder är nämligen särskilt villiga att ta några risker. Man ska helt enkelt kunna lita på att gåvan kommer fram. Annars är det inte någon särskilt bra gåva. PostNord är det enda transportföretag som täcker alla privat- och företagsadresser utifrån Supékorts högt ställda transportkrav. Men vårt samarbete med PostNord innebär betydligt mer än bara frakter.
Vi har även tillgång till en egen kundtjänst på PostNord, vilket innebär att vi kan spåra alla paket med hjälp av PostNord egna sökvägar. Om något har inträffat, kan vi lösa det så snabbt som möjligt.